"FIAT 125 p" i REKORD ŚWIATA? (Panorama, 10.06.1973) Drukuj Email


   O tym rekordzie można powiedzieć, że ma "brodę". Ustanowiony został bowiem w roku 1958 przez samochód "Simca-Aronde". Na dystansie wynoszącym 25 tys. kilometrów, w jeździe bez przerwy, uzyskano wówczas szybkość przeciętną 117,61 km na godz.

   O pobicie tego właśnie rekordu pokuszą się nasi kierowcy startując na fabrycznym, seryjnym (bez ulepszeń) samochodzie "Polski Fiat 125 p" z silnikiem o pojemności 1.500 cm3 (tzw. formuła V).

   Regulamin bicia rekordu oraz przygotowań jest bardzo surowy. Wyboru samochodu w niewiadomym dla fabryki dniu i w niewiadomej godzinie dokonują specjalni komisarze sportowi FIA delegowani przez tę organizację. Komisarze wybierają kilka samochodów z bieżącej taśmy produkcyjnej. Ostatecznego wyboru dokonuje kierowca - jeden z pięciu, gdyż regulamin przewiduje, iż jeden kierowca może prowadzić samochód maksimum przez 4 godziny a następnie przewiduje się dla niego 14-godzinny odpoczynek.

   Serwis fabryczny może w czasie próby zmieniać ogumienie, uzupełniać paliwo, uzupełniać płyn chłodzący itp. Wszystkie inne naprawy wykonują wyłącznie kierowcy używając do nich części zapasowych mieszczących się w samochodzie. Waga tych części nie może przekroczyć 5 procent wagi całego samochodu.

   Próba bicia rekordu rozpocznie się prawdopodobnie (początek) 15 czerwca na zamkniętym dla ruchu odcinku autostrady pod Wrocławiem. Długość odcinka wynosi w jedną stronę 35 kilometrów a więc całość okrążenia = 70 kilometrów. Przewidywany czas próby bicia rekordu wynosi 8 dni i 17 godzin.

   Prawdopodobnie testowy samochód poprowadzą na zmianę: Sobiesław Zasada, Marek Varisella i Robert Mucha.

Czy próba się powiedzie?

Zbigniew Chojnacki, Katowice.

 
 
rekord73_reklama_retro_01.png