Pokażmy, co potrafimy (Auto Motor Sport wrzesień 2008) Drukuj Email

Pokażmy, co potrafimy

Jak polski fiat bił rekordy świata. W latach siedemdziesiątych, po epoce siermiężnych Warszaw i Syren, nasza motoryzacja chciała zabłysnąć. Wybrano do tego celu włoską licencję i postawiono na wyczyn.

 

W FSO powołano dział sportu i wyprawiono się na rajdy Monte Carlo, Akropol, Safari. Z niezłym skutkiem. Spirala oczekiwań rosła. Sobiesław Zasada pamiętał, że jego Simca Aronde miała onegdaj napis "rekordzista świata". Sprawdzono, że te rekordy drogowe federacja FIA ciągle odnotowuje. Typowy dystans (25 tys. km) i szybkość Simki w tej klasie (117 km/h) wydawały się "do połknięcia". Wybrano fragment autostrady pod Wrocławiem. Zamknięto jeden pas ruchu na odcinku ponad 32 km, przygotowano nawroty, co dało pętlę o długości 65 km. Na taki "tor wyścigowy" uzyskano ważną 2 tygodnie homologację FIA. Starannie przygotowano samochód. Już po dwóch dniach jazdy auto zaczęło dymić i słabnąć. Dotarło do namiotu serwisowego z... dziurą w tłoku. Marek Varisella, król polskich mechaników, rozebrał silnik i po półtorej godziny auto wróciło na trasę. Po tygodniu, z wielką pompą, w obecności przedstawicieli partii i rządu Polski Fiat 125p minął linię mety, osiągając wynik 138 km/h, a wykorzystując ważną jeszcze przez tydzień homologację "toru" pomknął po rekord na 25 tys. mil (z sukcesem!) i 50 tys. km (też skutecznie - 138 km/h), a kierowcy - siedmiu (a właściwie ośmiu) wspaniałych - stali się bohaterami narodowymi.

 

DANE TECHNICZNE

Fiat 125p
Silnikbenzynowy, R4, 1.5
Moc/przy obrotach75 KM/5400 obr/min
0-100 km14s
Prędkość maksymalna155 km/h

 

"Rekordowy" Fiat miał nieco zmodyfikowane zawieszenie, silnik, napęd (5-biegowa skrzynia!), wyposażono go w krajowe opony D90 (później Rekordy) i halogeny przeciwmgielne. Był cięższy od "sklepowego" - miał rajdową klatkę bezpieczeństwa, 80-litrowy zbiornik paliwa z szybkim wlewem i kufer, a w nim 70 kg "maneli" (regulamin zezwalał na remonty, ale częściami wożonymi na pokładzie).

 
 
rekord73_reklama_retro_01.png